• Home
  • |
  • Blog
  • |
  • Wat maakt een spel een Japanse Role Playing Game? (JRPG)

De gamers onder ons weten vast wel wat een Role Playing Game (RPG) is. Maar wat maakt een RPG dan een Japanse RPG of een Western RPG? (JPRG & WRPG). Behalve het feit dat deze games uit Japan komen.
Net zoals met voedsel wat vernoemd is naar een land, hoeft deze niet per se daadwerkelijk uit dat land te komen.

De reden waarom ze het JRPG hebben genoemd is omdat de genre wordt gepopulariseerd in Japan. Anders zou elk RPG die gemaakt is buiten Japan een WRPG zijn en dat is niet zo. Gelukkig ben ik er nu om verduidelijking te geven! JRPG's hebben een paar kenmerken die een RPG een JRPG maken:


Inhoudsopgave

De Protagonist

De game draait niet om de hoofdpersonage. Deze heeft vanaf het begin al een naam gekregen en een verleden of een set karakteristieken. Meestal is het verhaal lineair en kan er dus niet zoveel meer veranderen gedurende speeltijd. De focus ligt zich meer op cijfertjes dan in character development, story en plot.

Turn-based

De naam zegt het al. Spelers nemen hun acties om de beurt. Bij bepaalde games draait het om snelheid, maar bij een turn-based game bepaald de speler zijn eigen tempo en het spel niet afhankelijk van de reactiesnelheid van de speler. Je kunt het zien als schaken bijvoorbeeld.

Onder turn-based bestaat ook weer veel verschillende varianten. Genres bestaan, zodat wij makkelijk onderscheid te kunnen maken tussen de verschillende soorten games. Ze bestaan zodat we makkelijk een game kunnen omschrijven met de bijbehorende gameplay zonder al teveel uit hoeven te leggen.

Enkele voorbeelden van JRPG's (die ik zelf erg leuk vind), zijn:
Final Fantasy, Ni No Kuni, Kingdom Hearts & South Park

Last but not least: Er is dus groot verschil tussen WRPG's en JRPG's! 
Wil jij meer weten over verschillende genres in gaming? Laat het ons weten in de comments!

  • “De game draait niet om de hoofdpersonage. Deze heeft vanaf het begin al een naam gekregen en een verleden of een set karakteristieken. Meestal is het verhaal lineair en kan er dus niet zoveel meer veranderen gedurende speeltijd. De focus ligt zich meer op cijfertjes dan in character development, story en plot.”

    Euh… weet je zeker dat je Ni No Kuni wel hebt doorgespeeld? De best bekend staande jRPG’s hebben juist ongelofelijk veel aandacht voor plotontwikkeling. Heel Ni No Kuni draait om hoe het hoofdpersonage om moet leren te gaan met de dood van zijn moeder. De verhaallijn van een jRPG ligt net zo vast als die van een epische film, maar net als een epische film is de jRPG bedoeld om de speler een spannend en indrukwekkend verhaal mee te geven. Iedereen die ooit Final Fantasy VII voor het eerst heeft gespeeld, wordt nu nog verdrietig bij de naam Aeris. De verhaallijn speelt bij de betere jRPG’s echt een integrale rol en ik snap niet zo goed hoe de schrijver van deze blog erbij komt dat dit niet zo zou zijn.

    Volgens mij zijn dit de grootste verschillen tussen een Westerse RPG en een jRPG:

    Vormgeving. Veel Japanse RPG’s zijn heel erg uitbundig in hun character designs, gamewereld en artwork. Een doorsnee jRPG is een kleurenfestijn en zelfs de wat grimmigere jRPG’s als Xeno Gears zien er gelikt, glad en/of kleurrijk uit. Westerse RPG’s gaan voor mijn gevoel veel meer voor realisme. Je gaat geen blauwharige bishounen tegenkomen in Skyrim. Ook hebben Westerse RPG’s vaak een gamewereld die veel meer gerelateerd is aan Europese middeleeuwse fantasy-setting, of er moet bewust worden gekozen voor een steampunk-setting. Bij veel Japanse RPG’s is de fantasiewereld wat breder. Sci-fi mecha en zwaardvechtende ridders kunnen makkelijk in een en dezelfde wereld voorkomen. Niet dat dit onderscheid altijd opgaat. World of Warcraft vliegt qua setting alle kanten op en is een ontzettend kleurrijk spel. De Dark Souls-spellen zijn zo verschrikkelijk duister, dat je je af kunt vragen of het nog wel een jRPG kan worden genoemd.

    Ander verschil is de rol en aard van de protagonist. Met name de meest recente succesvolle Westerse RPG’s zijn er volgens mij op uit om de speler een “immersive” ervaring te geven. Jij als speler moet in Skyrim of Dragon Age eerst geheel zelf je character samenstellen, de achtergrond voor die character bepalen en vervolgens zelf een bepaalde class uitkiezen die je gedurende het spel uit gaat bouwen door te levelen. Bij jRPG’s wordt vaak gespeeld met een character die van meet af aan vast staat en een duidelijk uitgestippelde rol in het verhaal gaat vervullen. Die rol geldt op zich ook voor Westerse RPG’s, maar veel Westerse RPG’s geven de speler keuzevrijheid met bijv. betrekking tot morele dilemma’s. Baldur’s Gate, Skyrim en Dragon Age stellen je in staat om een immorele hufter te zijn, terwijl bij iets als Final Fantasy van meet af aan duidelijk is dat de main character de held en ook niets anders dan de held gaat zijn. Dit werd overigens ook wel in de blogpost genoemd.

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Recente Blogs

    Tanabata Festival: Duik in het Japanse Sterrenfestival

    Tanabata Festival: Duik in het Japanse Sterrenfestival

    Groeten in het Japans: 10 manieren om indruk te maken

    Groeten in het Japans: 10 manieren om indruk te maken
    >